onsdag 24 november 2010

Vem tror på blåvalen?

Ser ni blåvalen? Inte jag med...

Ni som känt mig ett tag är att jag är en anhängare av uttrycket "Jag tror inte på blåvalen". Egentligen handlar uttrycket om att måste respektera att alla människor har med sig olika världsbilder.

I min världsbild är blåvalen en myt. En skröna om en stor "fisk" som skulle vara ett däggdjur. Detta vidunder sk dessutom vara stort som ett femvåningshus. Jag känner ingen som sett denna mytiska varelse. Ej heller känner jag någon som känner någon som sett en blåval. Alla vet dessutom hur lätt det är att fejka bilder på företeelsen i fråga.

För er som nu behöver ytterligare perspektiv i frågan kan jag säga att jag känner många som sett spöken, några som sett UFO:n och faktiskt en handfull som sett och tror på tomtar. Tomtar tror jag på av samma anledning.

Så ni som vill ansluta till min lilla mickroövertygelse kan ju alltid lägga ett bifall här. Men försök inte övertyga mig om blåvalens existens, jag är förlord i min övertygelse...

Inga kommentarer: