fredag 24 december 2010

De vackraste orden i sanning

En man, en bok en känsla...

Julens bok detta år är Björn Ranelids "Jag skänker dig mina vackraste ord", en samling citat från hans andra böcker. Samtliga citat är skrivna på fyra språk svenska, engelska, franska och tyska. Boken är också illustrerad med konsthistoriskt vackra bilder som passar väl till det som är skrivet.

Jag har tidigare bloggat om Björn där jag berömmer hans vilja och mod att alltid vara sig själv även om det retar andra till vansinne. I Sverige har vi en obruten tradition att titta snett på dem som framhäver sig själva för mycket och Ranelid har väl fått mer snedtittande än någon förtjänar.

Då man, på grund av att allt är översatt till tre språk, bara behöver läsa en fjärdedel av boken så tar man den snabbt till sig. Björn verkar ha en passion för fem saker: kvinnan, barnet, kärleken, kriget och fotbollen. De flesta av citaten kretsar kring dessa teman i ett vackert försök att ge oss läsare en tanke att bära med oss. Något som han kanske inte riktigt lyckas med. Mina tankar efter att ha läst de vackraste orden är följande:

Om orden var får så skulle Björn Ranelid vara herden som leder dem till vattnet, vårdar dem och får dem att växa. Han verkar dock inte veta varför han är herden eller varför fåren följer honom så tryggt. För så är det, Ranelid är inte bara duktig på att skriva, han äger oss genom sitt personliga sätt att måla med det han skriver.

Det som skapar en tomhet påminner lite om den moderna vetenskapen som kan beskriva, sätta upp modeller och beräkna den kända verkligheten men som fortfarande inte kan förklara vad magnetism egentligen är. Björn kan beskriva människan och hennes känslor in i minsta atom, men förstår inte den magnetism som drar honom mot fotbollen, kvinnan och döden. Ranelid är den största bland vetenskapsmän som inte använder formler utan formuleringar, men för den som söker den innersta meningen kanske inte får den kittling i sina tankar som den som söker sötman i landskapsvackra ordkedjor.

Boken är bra och väl värd att köpa och Ranelid är alltid Ranelid, en sanning som ingen kan bestrida...

4 kommentarer:

Unknown sa...

Hade boken som inspiration när jag pratade om aforismer och metaforer med mina elever i åk 4 i fjor. :-) De deltog i tävlingen "Kloka tankar, vackra ord". Underbart att läsa vad de formulerade: "I mörker är barn lika rädda som nya soldater är i en skottlossning", "Även i ett krig kan ett barn skratta", "Även minsta myra kan bli ledare över världen", "Bli inte arg för att du inte fick godis. Bli glad för att du fick glass" t ex...

Mina elever vann inte, men du kan läsa om vinnarna här: http://www.lr.se/lararnasriksforbund/aterkommandeaktiviteter/bjornranelidpriset.4.5d1115f6127b6f6326580002430.html

Onkel Olof sa...

Barn har ofta sanningarna inom sig. En elev jag hade på mellanstadiet skrev en gång en dikt som började:
"Jag sitter i min trädgård. Då flyger kärleken förbi och sätter sig som en duva på min axel."
Vad har man egentligen att lära en sådan elev när det gäller att formulera sig?

Solid Rock or Sinking Sand sa...

I Just dropped in to wish you and your family a Merry CHRISTmas. God bless, Lloyd

Onkel Olof sa...

Merry Christmas to you and your family too, Lloyd!

Olof