tisdag 4 januari 2011

Feminist? Nej, Neutrist!

Olof Lindqvist anno 2010. 
Den stolte grundaren av neutrismen...

Nu har jag verkligen försökt gå till botten med feminismen och varit ute och googlat lite. På Wikipedia fanns inte mindre än tio olika sorters feminism. Ingen kändes riktigt passande för mig. Tänkte att mina åsikter låg lite närmare humanismen, vars namn borde skvallra om passande tillhörighet, så jag tog mig en titt på den med. Tyvärr är nog humanismen lika bred som feminismen och är inte bara en ideologi, utan också språkvetenskap typ retorik, grammatik och liknande.

Så kära läsare, detta är en historisk dag nämligen dagen då neutrismen föddes och jag blev dess ärofulla grundare. Så minns att ni var med när det hände.

Neutrism härleds från latinets neutrum, vilket kort och gott betyder något som inte tar ställning för något av genusen femininum eller maskulinum, könlös skulle man kunna säga. Med detta försöker man inte se kön som något som delar utan förenar i något sorts androgynt idealtillstånd.

Vad står då en neutrist för? Man kan förenklat sammanfatta det i följande mening:

"Var och låt vara"

Detta betyder att du ska vara dig själv och låta andra få vara som de vill.

  • Inkräkta aldrig på andra individers varande. 
  • Individens berättigande är okränkbar.
  • Varje individ har en funnen eller icke funnen plats och/eller tillhörighet.
  • Även en organisation, ett samhälle, en kultur eller struktur kan vara en individ.
Vidare sätter aldrig en neutrist orden "värde" och "människa" i samma mening. Neutrister tror på tesen:
"Det finns sällan en mening, men ofta en orsak".

Kort och gott. En neutrist försöker att värna om olikheter genom att se styrkor i desamma.

Tycker du att dessa tankar stämmer med dina? Tveka inte att gå med i rörelsen. Maila mig på nedanstående mailadress för att bli pionjär-neutrist:

onkelolof@me.com


Det enda som oroar mig med rörelsen är folk nog kommer att tro att man är kostexpert (nutrition facts you know)...

1 kommentar:

HALO sa...

Jag En neutrist - Javisst.

Jag är med :)