måndag 17 januari 2011

Zen talar - om och om igen

Den bästa bok som skrivits/ritats om buddhismen...

Jag har läst enormt många böcker om buddhismen, både faktaböcker och böcker som försöker förklara den innersta meningen. Tyvärr är de flesta lite träiga och ytliga. Det roliga med zen, och för all del taoismen med, är att man inte kan skriva om det. Ju mer man skriver om zen desto längre ifrån zen kommer man. Detta hindrar inte "mästare" från att skriva kapitel efter kapitel i frågan.

Om ni vill läsa en bok som förklarar zen och livet i stort, så satsa på "Zen talar" av Tsai  Chih Chung. Av alla böcker om buddhismen kommer den på mina första tre platser, och några till faktiskt. Med en finurlighet och i tecknad serieform får man anekdot efter anekdot att fundera på. Men enkelhet får man budskapet inbankat i skallbenet och helt plötsligt sitter man där som en upplyst buddha på toalettstolen.

En annan rolig sak med boken är att, även jag som läst den en zilion gånger, man hela tiden hittar nya infallsvinklar i den och får nya idéer och tankar.

Tsai Chih Chung har även gjort serier av "Tao Te Ching" och "The Art of War", men de bleknar i jämförelse med "Zen talar". Kanske är detta en genialitet som inte kan upprepas med samma skärpa.





Mitt exemplar fick jag av Lilla My för en massa år sedan. Jag undrar sällan om det gått bra för henne i livet. Hon har ju läst Zen talar...

Inga kommentarer: