tisdag 1 februari 2011

Humorns allvar


Olof tomtar. Något av det mest seriösa jag producerat...

Det mest allvarliga i livet är kärlek och humor, och av dessa två är nog humorn det mest allvarliga. Många man möter tror att för att man är tänkande och allvarligt menande kan man inte skoja och skämta. För mig är det tvärt om. Man är inte riktigt vuxen om man inte bejakar barnet inom sig, och man är inte seriös om man inte kan skämta om livet och sig själv.

Kanske därför jag gärna lutar mig mot taoismen. Taoister försöker förklara livet som det är med mängder av distans och massor av humor. Väldigt mänskligt skulle man kunna säga. I jämförelse är de flesta religioner som en enda evig långfredag med mörka kläder allvarligt begrundande. Dante hade mycket insikt när han myntade begreppet "Den gudomliga komedin".

Jag är nog en gycklare tror jag. Besatt av den gudomliga galenskapen. Humor är inte svaret, men det underlättar...

Inga kommentarer: