onsdag 30 mars 2011

En värld av kunskap...

En bild, en värld, en människas samlade kunskap...

Många tror att när man lärt en annan människa något så har man gjort en förändring i människan. Jag har tidigare formulerat följande:


"Den värld vi upplever är en produkt av den kunskap vi besitter"

Därför menar jag att när vi lär oss något så ändras den värld vi lever i. Om vi då väljer att anpassa oss efter vår nya värld, så har vi också ändrat oss själva. Nu tror jag att jag, som vanligt, förvirrat till begreppen för många och därför tar jag ett exempel.

En människa som inte vet något om alkohol älskar att ta sig en öl då och då. Han får senare lära sig att i öl finns ett beroendeframkallande gift som kallas alkohol, som också har en förmåga göra en lite korkad och ta bort en och annan hjärncell. När man vet detta kan man också anpassa sig efter sin nya världsbild och därmed dricka lite mindre av maltdrycken. 

Vissa som vill äga sanningen och andras världsbild, har en tendens att se på ny kunskap som vi andra ser på miljöförstöring...

Inga kommentarer: