onsdag 27 april 2011

Tao enligt skatteverket...

Då var det dags igen. Denna folder kräver avancerad meditation...

Så var det gjort. The longest day of the year. Idag har jag deklarerat som god skattebetalare och medborgare i monarkin Sverige. Så klart har jag det inte så väl förspänt att jag kan deklarera på mobilen medans jag dricker en latte på plajan. En annan måste i år skriva 4 olika bilagor förutom huvudblanketten. Så då tycker jag att Skatteverket kan få den på traditionellt sätt. 

Dessa dagar har man svårt att se det rent filosofiskt viktiga i att deklarera. Kontroll av kontroll för att kontrollera något man redan vet, låter ju inte speciellt utvecklande för den fria tanken. Fast alla vet siffrorna jag ska kontrollera, så skickar man för säkerhets skull även ut dem i pappersformat några månader innan. Det taoistiska begreppet wu wei, som betyder typ släppa taget och flöda med, är långt i från skatteverkets krav på nitiskhet.

Men man kan faktiskt se deklarerandet som en mental träning. Att fokusera på att göra något man inte tycker om ökar ens självdisciplin och därmed också förmågan att slå sig fri på riktigt. För så är det just nu. När skiten är gjord, kan man känna en viss ödmjuk frihet. Ett flöde som fortsätter till nästa år då nästa blankett ramlar ner i brevlådan. Skatteverket prövar oss och vi bugar inför detta...

Inga kommentarer: