måndag 18 juli 2011

Husliga Onkel Olof...

Folklig och huslig. Hur ska det gå med min image?

Igår var jag verkligen huslig, tycker jag själv. Då la jag in färsk vitlök. Jag älskar den vitlök man kan köpa nu på sommaren som inte är torkad. Passar utmärkt i maten och kan rostas som den är, men jag valde att lägga in den. Blir lite som vitlöksgodis, och passar utmärkt till en grillad köttbit. Man kan äta dem direkt i burken med.

För er som blivit lite sugna kan ni få receptet här:

1. Skala den färska vitlöken och lägg i en burk.
2. Gör en lag genom att värma upp lika delar vinäger och socker (helst risvinäger) och en nypa salt.
3. Häll lagen i över vitlöken, krossa några kvistar rosmarin och lägg i lagen och sätt på locket.
4. Låt det stå några dagar sen är det färdigt.

Håller länge så man kan ha det i kylen i flera månader.

Tro nu inte att detta kommer att bli en matblogg. Men mat är också livet. En väldigt stor del av livet faktiskt...

Inga kommentarer: