fredag 8 juli 2011

Onkel Ono och konsten...

Ett av mina bidrag till Yoko Onos installationer...

Idag har jag tittat och medverkat i konst. Dagens expedition gick till Wanås slott, där bl a Yoko Ono har gjort installationer. Efter lunchens debatt blev Onkel Olofs första bidrag till konsten ovanstående lapp. För att förtydliga syftet ska jag berätta att man som åskådare skulle skriva något om sin mamma och häfta upp på en stor vägg.

I samma rum hade samma konstnär också en installation där man skulle laga ihop trasiga koppar samtidigt som man tänkte på att hela världen. Mitt bidrag blev följande:

"Varför laga koppen, när varje skärva innehåller världen"

Jag blev ganska nöjd men min lilla del av detta kommunikativa konstverk. Tyckte det skapade en balans mellan det materiella och det intellektuella. Men, hör och häpna, jag hann bara vända ryggen till för att studera en docka som hängde i en trapets, så hade någon funktionär tagit bort min lapp.

Eftersom alla vet att jag älskar konstuttryck så gav jag mig inte med detta. Jag gjorde en ny lapp, med en fastlimmad skärva, som jag limmade fast i installationens hyllor. Sedan gick jag ut i parken för att förundras över konstvärldens konstighet.

Jag är fortfarande glad att jag limmade fast min andra lapp. Sann konst är inte bara kreativitet, det är envishet också, och Onkel Olof kan vara väldigt envis när han vill...

Inga kommentarer: