torsdag 7 juli 2011

Politik, en fråga om "...och nu då?"

Upp och hoppa grabbar! Dags att leta nya frågor...

Kom på att i underrubriken på min blogg så står det att jag ska blanda filosofi, religion och politik. Nu när politikerna flockas på Gotland kom jag på att jag inte bloggat om politik nästan något. Så då är det väl dags, kan man tycka.

I dagsläget tycker jag de flesta partier inte riktigt vet vad de ska driva för frågor, lite beroende på att frågorna sprungit förbi dem. Låt mig ta några exempel så förstår ni nog vad jag menar:

Socialdemokratin- Har ju faktiskt drivit igenom de frågor som en gång skapade partierna. Folk har ett generellt ett drägligt leverne, arbetsmiljöverket drar arbetsgivarna i örat och alla kan tjäna pengar. Just detta är väl det stora problemet. Vad är egentligen arbetarklassen nuförtiden? De flesta hantverkare tjänar ju ändå mer en en genomsnittsakademiker. Så vilka företräder sossarna just nu?

Miljöpartiet- I dagsläget är alla otroligt miljömedvetna. Vi kör i bränslesnåla bilar, källsorterar som galningar och miljö är en huvudaspekt i skolan. Så vad mer kan miljöpartiet lära oss?

Vänstern- Är väl det enda partiet som inte löst sina frågor, det vill säga om dom är kommunister eller ej. Frågan lär fortsätta. Vi som trodde kommunismen föll med Berlinmuren tycker det är lite lustigt.

Alliansen- På fyra år fick dom gjort så mycket att dom inte riktigt vet vad dom ska göra nu. Skolan är reformerad (snart), skatterna är sänkta och den sociala välfärden är brutalt ärligt. Så nu måste Reinfeldt tillsätta en grupp som tittar i spåkulan efter nya frågor. Ett lika brutalt ärligt sätt att säga "Vad fasen ska vi göra nu då?".

Så vad önskar Onkel Olof av politiken inför nästa val? Vilken fråga tror han kommer att bli nästa "stora" fråga? Jag hoppas på mer helhetstänkande och mindre detaljfrågor. Sen skulle det vara kul med ett parti/politiker med en vision och lite distans till sig själva. Det parti som har en slogan som börjar med "Nä nu jädrar ska vi bygga järnväg", eller liknande,  kommer nog att få min röst i nästa val...

Inga kommentarer: