fredag 29 juli 2011

Spela spelet, en del av livet...

Saga, mitt första spel. Inte det spelet jag spelar mest dock...

Som många av er vet så sysslar jag också med att designa spel. Inte datorspel utan vanliga bräd-, konflikt- och rollspel. Jag älskar problemlösningen som reglerskrivning och spelutformning innebär. Hur gör man ett spel som man vill spela om och om igen? För mig har Othello den ultimata slogan "A minute to learn, a lifetime to master". Enkelt men ändå fullt av strategi.

En sak som slår en när man sysslar med spel och fiktiva världar är att livet i sig själv ett stort spel. Vi har det sociala spelet, det politiska spelet och trafikspelet, för att nämna några. Skillnaden mellan dessa och ett vanligt sällskapsspel är att det tar lite längre tid och insatserna är högre.

Det universella spelets slogan borde vara: "A lifetime to learn a second to master"...

3 kommentarer:

ERIC SECHER sa...

Det klickar inte riktigt till...
Håller inte Othellos variant även på livet ??
Eric

Stefan T sa...

Saga - ett mycket bra rollspel!

Onkel Olof sa...

Stefan- Saga var roligt, men hade mycket att önska.

Eric
Om livet tog en minut att lära sig, skulle det vara otroligt tråkigt...