fredag 12 augusti 2011

Taoismen. Att vara passivt lagom...

Tänk om detta ord fanns i kinesiskan. Hade taoismen funnits då?

Är jag taoist?
Ja det är jag
Vad innebär det? Vad gör man då? Hur firar man det, och när?

En taoists dag:
Vaknade på vänster sida (yin) och fick därför ligga på höger sida ett tag (yang) för att känna mig balanserad. Eftersom jag åt filmjölk (yin) till frukost kändes 5 min sandsäck (yang) helt okay innan jag gick till jobbet. Jag jobbar med revision (yang), vilket gör att jag måste ägna hela min rast till Tai Chi (yin) för att känna mig tillfreds. O.S.V. Bedrövelse.

Så kunde det varit, och faktum är att det finns folk som tänker sådär (fast författaren är lite ironisk). Men nu kommer det fina i taoismen: Allt är och blir i balans till slut, bara man tar det lugnt och slappnar av (wu wei). Man kan egentligen inte vara aktiv taoist. Det handlar om att vara passivt aktiv, inte aktivt passiv. Saker flyter på, oroa dig inte. Floden finner alltid havet till slut. Vi behöver inte peka ut riktningen åt den.

Jag tror att det finns folk som gärna skulle limma fast löven på träden, när hösten kom, i tron att man kan förhindra vintern på det sättet.

När jag skriver detta kommer jag på att om ordet "lagom" funnits i kinesiskan så kanske inte Taoismen funnits. Hela idén är ju att undvika ytterligheterna. Lao Tzu Lagom. Förvillande likt ett margarinmärke. Men å andra sidan. Margarin är det ju lagom mycket fett i....

3 kommentarer:

ERIC SECHER sa...

Inser, när jag läser dina rader, vilka enorma svårigheter jag har att leva upp till det jag tror på - lagom.

Onkel Olof sa...

Visst är det svårt att vara som man vill vara, men samtidigt är det på något sätt meningen med det hela...

ERIC SECHER sa...

Ja kanske. Men det får vara måtta på avståndet ...