tisdag 6 september 2011

Återvända till naturen...

Onkel Rousseau funderar över det naturliga ingreppet...

Rousseau sa: "Låt oss återvända till naturen". Kanske han gentligen skulle ha sagt "låt oss återvända till det naturliga". Detta skriver jag som en kommentar på Eric S inlägg.

Har vi kommit ifrån det naturliga så övertro på teknik och forskning gör oss "blinda" för vårt egentliga syfte. När jag arbetatde inom äldrevården upptäckte jag att ju bättre jag blev på mina arbetsuppgifter desto mindre såg jag människorna jag vårdade. Jag kunde göra arbetet utan att tänka, och det mesta blev en väl inövad rutin. Jag tror inte jag är unik i detta.

Jag är övertygad om att vi som arbetar med människor ibland behöver gå till baka till våra rötter och fundera på vad vi egentligen ska syssla med. Hur kan folk överleva fältkirurgi utan tillgång miljondyra operationssalar, hur i helsike kan man föda barn ute  i ödemarken och hur kan 40 elever i samma klassrum lära sig att läsa?

Om man börjar fundera så kanske man hittar en sanning som säger ungefär så här: En metodik blir aldrig bättre än pedagogen som leder den, ett kirurgiskt ingrepp blir aldrig säkrare än kirurgen som utför den och en människa behöver en annan människa för att utvecklas och läka.

På något sätt känns det tryggt och veta att andra behöver en och att man själv behöver dem...

2 kommentarer:

ERIC SECHER sa...

Ja, det känns skitbra !
Kanske inte mer lycka, men mer mening (Bengt Brulde)

Onkel Olof sa...

...och mening är alltid viktigare än lycka.