onsdag 30 november 2011

Hallelujah i Ullared!

Här ska handlas religion…

Några präster jag talat med har förklarat att dom inte har problem med att folk har olika religionen, men däremot har de svårt med det som kallas "kundvagnsreligion". Det betyder att man går in i en affär som säljer religion och plockar lite vad man tycker och sätter ihop en alldeles egen religion. Men är vi inte lite så allihop? Det nya milleniumets egoideal ger oss rätten.

Min egna religiösa kundvagn ser ut så här:

Taoism (i sin rena form)
Zen-buddhism (utan reinkarnation)
Schamanism
Jesus (måste alltid vara med på ett hörn)
Dogen
Tai Chi
Asatro (utan gudar)
Indianer
Jobs bok
Älgar och änglar (fast inte samtidigt)

Det där blev långt, men jag tror inte listan är speciellt unik. 
Jag inte kan man kalla mig för Onkel Ortodox…

6 kommentarer:

Stefan T sa...

Är inte reinkarnationen det enda som riktigt kräver en tro i buddhismen, och resten är filosofi?

Onkel Olof sa...

Tror inte det…

ERIC SECHER sa...

Vad sägs om den här kundvagnen:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Den_gyllene_regeln
Många varor i din vagn, men egentligen från samma "hylla" ?

Onkel Olof sa...

Den gyllene kundvagnen :)

Faktiskt så hänger min kundvagn ihop, men kopplingarna kanske inte är så direkta.

Anonym sa...

Detta var - av skäl som jag inte riktigt kan förklara, men som är yrkesmässigt relaterade - ett av de roligaste hedniska blogginlägg jag någonsin läst. Även taoister, schamaner samt zen-buddhister är ju per Svenska Akademins Ordbok (som styr svenska språket) definitioner hedningar.

Håller också med onkel braveheart i hans lista över strider man kan välja. Har väl redan valt mina, någon annanstans, och vill alls inte tvista, men ska skriver en blogganmälan, tror jag..

Onkel Olof sa...

Ja, jag är nog en prakthedning, Tannhauser :)