torsdag 19 januari 2012

Att lära sig att inte sakna...

En fin bild på den tanken om behoven...

Finns en zenanekdot som handlar om en man som varit i ett kloster för att lära sig om zen. När han kommer hem frågar folk vad han har lärt sig. Han svarar: "Jag har lärt mig att jag inte saknar något". "Men då hade du ju inte behövt åka till klostret", påpekade någon. "Klart jag borde", svarar mannen "hur skulle jag annars veta att jag inte saknar något?"

Tycker detta är en passande anekdot i dessa tidevarv. För är det inte så att vi ar bundna av tanken om behoven? Eller kanske är det rädslan att inte kunna fylla dem, fast dom är skapade i många avseende. I den gamla countrylåten sjunger dom "Freedom is a nother word for nothing left to loose". Bobby McGee var en klok man, får man säga.

Det jag skulle vilja förlora först, är tanken på allt jag behöver...

3 kommentarer:

ERIC SECHER sa...

!!

Anonym sa...

"Den som är fri från begär ser mysteriet

Den som är fylld av begär ser manifestationerna"

Tao Te Ching, första versen.

Vandraren

Onkel Olof sa...

Vandraren
Redan i första versen

Så lätt att förstå, och ändå så svårt att genomföra...