fredag 13 januari 2012

Tekniken i tiden…

Nu vet man var festen är...

Jag trodde i mitt stilla sinne att världen skulle bli enklare med datorer och tillgänglighet. Senaste dagarna undrar jag om jag inte vill deklarera på samma sätt som jag gjorde när jag var femton. För att förstå dagens historia måste man veta att jag driver två små näringsverksamheter och för ett drygt år sedan gjorde en reavinst när jag sålde en lägenhet.

I december får jag skattebesked. Där står det att jag fått en kvarskatt på en viss summa och den måste vara inne på ett konto senast mars. Tre rader ner kan jag läsa att på kontot finns beloppet och ytterligare elva tusen kronor. Alltså skatteverket anser att jag ska betala dem pengar som dom fått, fast det egentligen är de som är skyldiga mig pengar. Märkligt sätt att tänka, tycker jag, men bryr mig inte nämnvärt.

Några dagar senare får jag min F-skattsedel där jag får reda på att jag ska betala in 4 000 kr i månaden, för att inte det ska hända igen att jag blir skyldig dem pengar, som dom har och inte vill ge tillbaka. Alltså dom är skyldiga mig elva tusen, men vill ändå ha ytterligare fyra lakan i månaden. Det är då jag undrar om det är ett motorcykel gäng driver Skatteverket.

Jag ringer Skatteverket, som efter en lång diskussion förklarar att jag måste göra en extra deklaration för att slippa betala den månatliga judaspengen. Detta gjorde jag och skickade in, men jag börjar få svårt att hålla med dem som tycker vi ska betala mera skatt. Jag betalar för mycket skatt och tvingas betala ännu mer. Kanske ska jag skita i att betala skatt i år. Då blir ju Skatteverket, logiskt sett, skyldiga att betala mig en summa varje månad. Lite som att vinna på Triss.

Allt detta beror på att Skatteverkets dator inte kan avgöra vad som är A-skatt eller F-skatt. Något i allt detta får mig att tänka på Frasse. Han som skrev "Processen" ni vet…

2 kommentarer:

ERIC SECHER sa...

Kan tänka mig att det är lättare att vara skattekramare när man, som jag, slipper nära umgänge med verket.

Onkel Olof sa...

Har egentligen inget emot att betala skatt, men världen gör det inte lätt för en.

Tänker på alla de som inte tycker det är lika lätt att skälla på folk i telefon och skriva blanketter som jag.