måndag 5 mars 2012

I livets mixer…

Inte längre så naturligt…

Efter debatten den senaste tiden, angående KDs nej till insemination av ensamstående kvinnor, känns det som man borde ha en åsikt i frågan. Taoisten inom mig säger "nej nej nej" till all konstgjord befruktning, och som man i jämlikhetsdebatten ställer jag mig frågan: "Kan det gynna jämlikheten att ensamstående kvinnor ska få rätten att skaffa barn, men inte ensamstående män?". Tror inte det. Om inte annat visar det att frågan kvinna, man och barn så har jämlikhetens vågskål mycket övervikt mot kvinnan.

Sedan tänker neutristen inom mig: "Lägg dig inte i. Det finns säkert något du inte förstår i det där". Var och låt vara, helt enkelt. Världen har aldrig varit, och kommer nog aldrig att bli, jämlik på allas villkor.

En gång i tiden var jag med om en barnlöshetsutredning. De par, eller ensamstående kvinnor, som orkar gå igenom den förtjänar verkligen ett barn. Dessutom är ju barn jämlika vid födseln, innan vi vuxna har lärt dem inskränkthetens hemligheter...

2 kommentarer:

ERIC SECHER sa...

Ingen enkel fråga .. men de flesta tycks mena att det är det ..

Onkel Olof sa...

Stor som livet själv...