måndag 30 april 2012

Othello-livets spel...

Det bästa där är...

Som många av er vet sysslar jag även med speldesign. Dessutom samlar jag på spel. Om någon skulle fråga mig vilket som är världens genom tiderna bästa spel, så skulle jag svara Othello. De flesta av er känner säkert till Othello så jag behöver väl inte förklara detta spel för er, men det jag vill lyfta är spelets slogan:

"A minute to learn, a lifetime to master"

Mer genialt än så kan man inte förklara hur regler för ett spel ska vara. Snabba att lära, men med så mycket strategi att man hela tiden kan utvecklas. Den devis, och det tänkandet, har jag ständigt med mig. Gör saker enkla, men ändå fulla med innehåll. För den sanna insiktens slogan borde vara: "A lifetime to learn, a minute to master..."

4 kommentarer:

henrik i karlskrona sa...

Vill bara poängtera att jag inledde havsbadssäsongen idag :)

Inte alls på tal om Othello. Men ändå.

Onkel Olof sa...

Alla utmaningar ingår i "spelet" :)

Anonym sa...

Hej,

jag gillar också Othello.
Har lärt många elever genom åren att spela.

En gång drömde jag att jag spelade med ett jättestort Othello ute.
(precis som det finns stora schackpjäser att spela med)
Jag hade jätte jobb med att vända de stora brickorna som var tunga som bly.
Undras vad det kan betyda?

Hälsningar
Helén

Onkel Olof sa...

Helén
Det betyder antagligen två saker. Att du är sant hängiven och att det finns en anledning till att de flesta othellospel är i bärbart format...