tisdag 17 april 2012

Vilka marknadskrafter?

Smoggen kostar inget extra...

En sak som är rolig när man är utomlands är att göra vardagliga saker som att gå i en vanlig livsmedelsaffär eller titta på TV. När jag var i LA satt jag en dag och tittade på nyheterna. Där diskuterade man om det var bättre att hyra än att köpa ett hus, rent ekonomiskt alltså. Dumt, tänkte jag, om man har pengarna är det alltid bättre att köpa. I alla fall på lång sikt och i alla fall i Sverige.

När de sedan resonerade om hur mycket hyrorna skulle kunna minska den närmaste tiden slog mig en sak: När fasen hörde vi om hyressänkning i Sverige? Jag kom inte på någon gång. Sen tänkte jag på att i nästan alla kommuner jag bott, så har hyrorna varit rätt lika, även i avfolkade kommuner. Huspriserna däremot varierar enormt. Så på sätt och vis har vi nästan en hyreskartell i Sverige.

Klart det alltid kommer att vara bättre att köpa i Sverige när det enda man vet är att hyrorna aldrig sjunker, oavsett mögel, kackerlackor eller läge. Detta påverkar givetvis mest dem som inte har råd att köpa eget. Så kanske är det så att den mer fria marknadskrafter inte alltid bara gynnar de rika i samhället.

En tanke värd att fundera vidare på...

7 kommentarer:

ERIC SECHER sa...

Pengar är inte allt .. hyra - äga - skilda världar

Onkel Olof sa...

Men tanken är att vi i Sverige kanske tror att vårt system gynnar de mindre beställda, när marknaden bara räknar med samhällets stöd...

ERIC SECHER sa...

Du har rätt, det var det som var din poäng.

ERIC SECHER sa...

.. men jag gillar hyresrätter, alldeles oberoende av om det är lönsammast ..

ERIC SECHER sa...

.. men jag gillar hyresrätter, alldeles oberoende av om det är lönsammast ..

ERIC SECHER sa...

.. men jag gillar hyresrätter, alldeles oberoende av om det är lönsammast ..

Onkel Olof sa...

Jag säger inte emot. Jag ville bara väcka en tanke...