fredag 6 juli 2012

Tärningarna är kastade...

Med den där känslan...

Jag samlar lite på tärningar. Inte fanatiskt, men intresserat. En bra tärning ska den där rätta känslan vilket betyder att den måste ha en viss tyngd och rulla med rätt ljud. Ibland kan två till synes identiska tärningar ha olika känsla, vilket gör att man får sina favoriter. Bäst känsla har ett set med metalltärningar jag har. De har en ojämförlig vikt och kan antikbehandla vilket bord som helst på ett par kast.

Häromdagen köpte jag tärningarna ovan. Det är pokertärningar (vem fasen spelar poker med tärningar?) och är från Frankrike, vilket jag vet eftersom reglerna är på franska (Vem vill läsa franska egentligen? Antagligen de som spelar poker med tärningar). Tärningarna kommer i en låda som skvallrar om att de är gamla och hela konceptet har tonvis med känsla. Inte bara har tärningarna den där historiska känslan, utan de har rätt tyngd och storlek med. En tärningssamlares dröm i en ask.

Tärningssetet är så bra att jag måste stänga in det i mitt skåp med andra samlarföremål. Typiskt va?...

Inga kommentarer: