lördag 11 augusti 2012

Att vara som en kniv...

Så här kan man vara...

Brukar ofta säga att jag är som en Schweizisk armékniv. Bra på mycket, expert på lite. Försöker att ha ett blad för varje situation. Ett blad är nyfikenhet, filen är det öppna sinnet, saxen är min kreativitet o s v. Men så är det nog med de flesta människor. Man har en mängd förmågor i sin ficka att kunna använda vid olika situationer. Frågan är väl hur många av dessa man vågar använda, eller vet om att man har.

I varje armékniv med självaktning finns det också alltid ett verktyg man inte vet vad det ska användas till. Det bara finns där och väntar på att få kratsa en hov eller naja en tråd. Ofta blir man förvånad när man upptäcker att man kan använda det mystiska verktyget. En insikt man burit med sig, som helt plötsligt kommer till nytta.

Nuförtiden bär väldigt få med sig en armékniv. Lagen gillar inte att man har dessa verktyg i fickan...



Hittade en till som funderat i samma banor. Tanken är sällan unik.

4 kommentarer:

ERIC SECHER sa...

En fin metafor.
Fastnar (förstås) mest för det där med alla och våga ..:)

Onkel Olof sa...

Jag tyckte det var spännande att finna ett annat blogginlägg som handlade om samma sak.

Sen funderade jag på vattenringar. Kanske någon av oss har spridit sin idé så att den på omvägar nått den andre, som gjort den till sin.

Vad jag menar är: Det vi gör och säger inverkar mer än vi ibland förstår...

ERIC SECHER sa...

Säkert. Fjärilen ..

Onkel Olof sa...

Fjärilen, precis...