lördag 25 augusti 2012

You can't handle the truth...

Sanningen. Något svårhanterad...

Minns ni filmen "På heder och samvete"? Den med Tom Cruise som åklagare i amerikanska arméns egna domstol. I slutet av filmen förhör han Jack Nicholson, som spelar ett hårt befäl, och då säger de följande berömda citat:

"– I want the truth
– You can't handle the truth"

På svenska blir det sista uttalandet ungefär "du kan inte hantera sanningen". Detta sätter fingret både på det stora och det lilla. Ledare som döljer sanningen för att man inte tror den stora massan förstår den, eller inte vill att de ska veta, men också i det lilla där vi undanhåller sanningen för att vi inte vill göra någon illa, just av samma anledning.

Kan sanningen skada? Är den lyckliga livslögnen äkta lycka? eller är ovetskap och lögner det som ger den största skadan? Svaret är kanske inte så enkelt som det låter. I min erfarenhet gör lögnen alltid mer ont och fantasin är alltid värre verkligheten, men det betyder inte att det alltid skulle vara en regel för hur sanningen ska hanteras.

Kan jag hantera sanningen? Vet inte. Jag funderar fortfarande på vad sanningen egentligen är. Den dag jag vet, ska jag ta ställning till om jag kan hantera den...


5 kommentarer:

ERIC SECHER sa...

Svåra frågor ..
Vet dock med säkerhet att jag gärna lever i okunskap. Bara känslan är rätt.

Onkel Olof sa...

Det är väl så nära ett svar man kan komma i frågan i en värld där sanningen är färskvara med bäst före datum på...

RL sa...

Hej Svejs

Sanningen är ett skämt.
Vi får väl kämpa så gott vi kan för att våra sanningar ska bli sanna.
För många sanningar, har bäst före datum gått ut för länge sedan.
Makt och rätt och sanning är oupplösligt förbundna med varandra.

Vilka sanningar har jag som löneslav
råd att ha? Vem har till exempel rätt att skapa våra slantar och styra våra tidningar.

Som pensionär, har arbetsgivarens grepp över mig lossnat.

Jag försöker nu, så gott det nu går,
att få mina sanningar och:
"Min eventuella visdom och mitt
lilla utövande att bliva ett!"

Men en hämmande faktor bromsar.
Ungefär: "först mod sedan visdom.

Sanningen för dagen har lämnats av,

Roland






Onkel Olof sa...

"Sanningen är ett skämt" är ett bra uttryck.

Som lärare kan jag ibland tycka att mycket i världen är väldigt likt "roliga timmen" i en årskurs 3...

Roland Lidén sa...

OO
Jag har underskattat Dig!
RL