söndag 14 oktober 2012

Onkel Kartograf...

Inte den här men ändå...

Jag älskar kartor. Framförallt gamla kartor i blekta färger. De får liksom min historiska nerv att tända till lite. Igår köpte jag en karta daterad 1876 över de nordiska länderna och lite av södra Östersjön. Det är bra att konstatera att det hänt mycket historiskt sedan dess. På den tiden tillhörde t ex norra Polen Preussen, det Tyska riket, precis som de södra delarna av Danmark.

Hela kartan är uppklistrad på linneduk för att inte skadas när man viker den. När man tittar på den slår det mig att jag inte har en aning om hur man faktiskt tryckte kartor och bilder från den tiden. Bokstäver förstår jag min inte hur man fick in t ex ett fotografi i en tidning. Aningar har man givetvis, men det är inte detsamma.

Måste försöka ta reda på det. Tänk att gamla saker och gammal kunskap fortfarande har ett värde i sin bortglömdhet...


1 kommentar:

ERIC SECHER sa...

Historia fascinerar mer än fiction ..
Bakåtsträvaren