lördag 17 november 2012

Joakim Pirinen- Brutalt bra...

Ständigt aktuell...

Kom att tänka på Joakim Pirinen, och framför allt hans figur Socker Conny, när jag såg filmen som nu skakar om SD. Socker Conny, som först publicerades 1983, har som slogan "Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnat". Många som antagligen, precis som jag, fick samma koppling.

Men Socker Conny i all ära, Joakim Pirinen själv är väl värd en notering. En fortfarande lite okänd serietecknare i Sverige som gör genialt bra serier, som inte backar för något ämne. Bildstilen är lite surrealistisk och på gränsen till riktigt brutal och karaktärerna är spretiga på ett sätt som ger varje bildruta fart och rörelse.

Jag har varit ett stort fan av Pirinen i mer än 20 år. Min absoluta favorit är en liten kort serie som handlar om en lärare som sitter och läser med en elev. Deras tankebanor är så genialt bra att man måste förundras, och någonstans slås man av tanken hur Joakim skulle vara som lärare.

Vilket som. För er som inte upptäckt Joakim Pirinen än är det bara att gratulera till alla godbitar ni har att se fram emot. För det är bara att konstatera att Pirinen är bra- Brutalt bra...


3 kommentarer:

Stefan T sa...

ja, visst är det så. Han kommer alltid att förknippas med Socker-Conny men har gjort så mycket mer. Han är nog inte känd för gemene man men en av Sveriges mest kända serietecknare.

Onkel Olof sa...

Jag är den lyckliga ägaren av ett signerat ex av "Kvarteret Kniven". En pärla i bokhyllan :)

ERIC SECHER sa...

Känner mig så obildad .. låter frestande ..