måndag 18 februari 2013

Min styrka...




"Jag tror på barnen. Ja, jag tror på att barnen, som blir elever och senare vuxna, verkligen kan lyckas med sina liv och uppnå sina mål. De är, och kommer alltid att vara, det viktigaste vi har. Jag tycker om alla barn. Många gånger har jag suttit med själar, som vuxenvärlden fördummat, splittrat och övergivit, gråtandes i mitt knä. Jag har blivit blåslagen och spottad på av elever som ropat på hjälp med ögonen, men som vi, likt paria, bara önskar skicka till någon annan. Straffade om och om igen. Dessa barn tycker jag bäst om, och dessa barn tror jag mest på. DET är min styrka. DET får mig att tro på mitt uppdrag som rektor och ledare."

Olof Lindqvists Personliga ledarskapsutvecklingsplan Rp 10:6

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej,

under alla de år jag jobbade i skolans värld, var det just de barnen som berörde mig mest.

Att lyckas vinna deras förtroende.

Att visa att inte alla vuxna sviker.

Att de som vuxna blir glada av att möta mig och våga tala om att jag faktiskt betydde något för dem när de hade som jobbigast.

Det är sådana möten som man lever på länge.

Hälsningar
Helén

Onkel Olof sa...

Det berikar...