lördag 16 mars 2013

Våga vägra SJ...

VVS...

Det blir liksom inte bättre. Sitter på ett tåg och skriver detta och min resa fram till nu har varit som hämtad ur en parodi. Lyssna bara:


  • Ska ta lokaltåget från Katrineholm till Linköping för att där hoppa på snabbtåget mot Hässleholm och Malmö.
  • Strax innan Linköping får vi reda på att det av någon anledning inte går att hoppa på snabbtåget där utan vi hänvisas till en buss en halvtimme senare, som tar oss till Mjölby, där de lovar att de ursprungliga tåget väntar.
  • I Linköping får vi reda på att det inte alls blir en buss utan ett pendeltåg, som ska avgå från perrong 2.
  • När vi står på perrong två åker pendeltåget in på perrong 1, på andra sidan järnvägsrälsen. Vi springer som gaseller dit och lyckas komma med.
  • På pendeltåget får vi veta att vårt ursprungståg fortfarande kommer att vänta på oss Mjölby. Tyvärr kör pendeltåget för långt i Vikingstad, och måste invänta tillstånd på att få backa tillbaka. Onkel O skrattar högt.
  • Vi får reda på att vårt tåg kommer att gå 11:30 i Mjölby. Några börjar redan tvivla på det.
  • I Mjölby finns det inget tåg och ingen information. En man får ringa till SJ för att ta reda på var fan tåget 11:30 ska gå ifrån. Det visar sig att ett annat tåg stannar 11:13 enkom för att plocka upp oss. Vi känner oss ödmjukt privilegerade (NOT). Jag föreslår att vi ska välta biljettautomaten, alternativt pissa på den. Får, som vanligt, väldigt få som tycker detta är en god idé och hänger på. Jag struntar i min egen idé.
  • Tåget kommer 11:13 (fan trot) och vi hoppar på.
  • NU börjar det värsta. Mannen som kontaktade SJ för att få information vill ha sin trerättersmiddag, som han betalt i förväg, och blir utskälld av personalen i bistron, som vore det hans fel att SJ strulat till det. Service -10 på en femgradig skala alltså. Jag försöker få en bulle som kompensation för att jag åkt allt annat än 1:a klass från Linköping. Jag fick en sur min istället.
  • Jag föreslår åter att vi borde vält biljettautomaten i Mjölby, och för första gånger får jag något som skulle kunna liknas vid ett tyst medhåll.
Nu sitter jag på tåget och bör bara bli en dryg timme försenad, kanske. Tyvärr är detta bara ännu en dag på SJs spår, och ännu en historia i en väldig mängd liknande. Om inte SJ kan hålla sina tider, så kan de i alla fall kopbba på bättre service. En kopp kaffe och bulle för en timmes försening är ingen stor kostnad, med tanke på att en biljett går på ett antal hundralappar.

En av mina medresenärer sa att: "Nu blir det flyget i fortsättningen". Miljön tackar särskilt för det.

Så ni som läser detta. Våga vägra SJ! Begär tillbaka varenda krona ni kan (inga resepoäng) och var inte rädda för att högljutt ta strid för era rättigheter. För fungerar inte de demokratiska medlen, så kanske det är dags att välta varenda biljettautomat. Då kan de i alla fall inte kräva att man ska ha biljett.

I går satt jag en timme i en tunnel mellan Södertälje och Flemingsberg. Men det är en helt annan historia...



Bildens läsvärda hemsida

Inga kommentarer: