måndag 20 maj 2013

Delat ansvar...

Lite så här. Ingen ordning liksom...

Den där matematiken från igår måste jag verkligen lägga på hyllan. Man blir lite som bilden ovan i huvudet, och jag har viktigare saker att tänka på. Jag ska vara iväg på utbildning de närmaste dagarna för att ta min examen på rektorsutbildningen, och matematik och skola fungerar inte alltid så bra, så jag har fokuserat på att göra färdigt saker. (Precis som om saker i livet någonsin blir färdiga, men det är en annan filosofisk tanke att spinna vidare på.)

Dagens insikt är att ansvar ofta står i motsats till glädje. Hur menar jag då? Jo det finns ett talesätt som säger: "Delad glädje är dubbel glädje". Utgår man från det talesättet och försöker sätta in ansvar istället för glädje så blir det mer: "Delat ansvar blir ofta inget ansvar".

Det är därför som det ligger så mycket mellan stolarna...



Inga kommentarer: