söndag 2 juni 2013

Bubblor...

Förgängligt...

Såpbubblor är fascinerande. Lika förgängliga som det mesta här i livet, fast mer symboliskt. Lite som dagsländor. Försvinner lika fort som de kommer. Men som med oss finns de de som vill leva för evigt. Fick en burk med såpbubblor av min lillasyster som, enligt förpackningen, ska bli fasta så att man ska kunna hålla dem i handen.

Vi testade detta igår. Jodå, såpbubblor blev det som försvann i vinden, men ingen stelnade nog för att man skulle kunna hålla den. Ingen blev ledsen för det. Såpbubblor är ju alltid roligt.

Idag hittade min fru några såpbubblor som fastnat på väggen och som inge sett igår. Vi hade nog med att försöka fånga dem som yrde i luften. Således var det de tysta och försiktiga bubblorna som överlevde, inte de som tävlade mot himlen.

Kanske något man kan lära sig något av...



9 kommentarer:

ERIC SECHER sa...

Låter onekligen som någon av verserna i Tao Te Ching..

Roland Lidén sa...

Anpassningens teologi är nödvändig
att förstå sig på även som pensionär.

Men i filmen Gökboet jag såg en gång
en Stor Tyst Indian som visade sig
kunna tala strax innan han lämnade
Dårhuset.

Den Bubblans väggar var vår Civilisation.
När de väggarna rasar dör många bubblor.

Mohikanen den 1:e sa...

Dagens Indian sa...
Det tog lång tid
och utbildningstid
för att få vara med
i ert Dårhus.

Jag ångrar nu att jag ställde upp
men hade jag egentligen något val!

Onkel Olof sa...

Ett dårhus är bara en symbol för en besvikelse, precis som en indian bara är en symbol för en längtan...

Roland Lidén sa...


Med dig Olof, är det bara, bara, bara Bra, va?

Någon Brygga till Framtiden vill Rektorn inte vara.
Men för Rektorn, går bra att bara vara. Lydig!


Vad ska då Universiteten BARA vara
bra till. Ett Dagis för framtida konsumister?

En symbol för min besvikelse, en Indian.
Det blev något att bita i och tillbaka!

Roland Bara

Onkel Olof sa...

Det kan aldrig vara bra, inte ens med mig, om jag ska jämföra mig med indianen...

Farbror Roland sa...

Vi har olika verkligheter att Leva i
Du och Jag och Indianen.

Men inte enligt skolministern.

Indianen vill förmedla en Verklighet
som gör Framtider möjliga.

Han som förstår detta får svårigheter
när han möter den som inte förstår detta.

När han även har förstått detta då
är han redo att möta Djävulen själv.

Som en Indian då? sa...

..dessa fantasier som folk längtar efter att
de ska bli verkliga och som en dag bara finns.

Träningsrunda av RL sa...

Om jag längtar efter en öl så
har jag den snart i min hand!

Så länge man sitter mitt i smeten
så kan man vara en viktig del i den!

Något annat kan man väl inte tänka
sig eftersom de ännu inte finns!