lördag 13 juli 2013

Buddha och tzunamin...

Katastrofer väcker religionen...

Idag var jag i en stor affär med antikt och kuriosa. Mitt ibland alla fina och gamla föremål sprang jag på en alkov där någon inrett ett litet kapell med en stor buddhastaty. Lite otippat, men det kändes att det var på allvar. Ni som är vana vid att meditera vet att man ofta känner i en lokal om den används för den typen av aktiviteter. Sitter liksom i väggarna och i atmosfären.

Jag frågade affärsinnehavaren om detta och fick en spännande historia. Han hade varit i Thailand under tzunamin. Mitt i den stora katastrofen. Han hade då lovat alla hjälpsamma människor att om han överlevde och kom hem till Sverige igen så skulle han bygga ett buddhistiskt tempel. Han kom inte bara hem, han byggde templet också. All respekt för detta.

Jag funderar ofta över varför människor har så svårt att hålla löften i dessa dagar, och ännu sämre är det med heliga löften. Att hitta Buddha i en antikaffär gav ett visst ljus i mörkret. Det finns nog hopp trots allt...




Bildens hemsida

Inga kommentarer: