måndag 29 juli 2013

Pissa i öknen...

En lite droppe i det stora...

Jag använder ofta uttrycket: "Det är som att pissa i öknen", vilket betyder att det har ringa eller ingen effekt. Fick det uttrycket i huvudet idag när jag gick genom vår trädgård, som numera är gulnad av torka, och fick se att det faktiskt regnat sju millimeter i natt. Ringa effekt som sagt.

Men bra för några dagar sedan stod jag och samtalade med en pensionerad lantbrukare som tydliggjorde att en millimeter regn är tio kubik vatten på ett hektar. Alltså har ca 10 500 liter vatten regnat på tomten i natt. Trots detta väldigt liten effekt. Detta skvallrar om vilka enorma mängder vatten som är i omlopp runt omkring oss.

Idag är det min namnsdag, som enligt praktikan ska bara kaka om säden bar ax på Erik. Just i år stämmer Bondepraktikan väl...


1 kommentar:

Jessica, grannen sa...

Grattis Olof! Igen.. Det var ju jag som påminde din fru ;)