torsdag 17 oktober 2013

Svamphöst...

Trädgårdstomte...

Lika spännande varje år att se vilka svampar som ska växa upp i trädgården. Brukar alltid bli något. Själv har jag varit ytterst delaktig i att få in röksvamp på tomten. Skapade en mindre Lützen-dimma när jag bankade sönder rekordsvampen jag fann för ett par år sedan (någon kanske minns detta).

Nu har det vuxit upp ett par praktfulla flugsvampar. De ser ut som små trädgårdstomtar på gräsmattan. Får mig att tänka på "Trolltyg i tomteskogen" när ett av trollen slår sönder en hel "tomtearmé" av svampar. Vackra är de i alla fall i sin giftighet.

Annars känns det skönt med lite regn idag. Äntligen kan man vara på glasverandan på riktigt. Har börjat fila på en julsång mitt i hösten. Men sådan kan han vara den där Onkeln i Broby. Mycket som rör sig i hans värld. Idag var det flugsvampar och julsånger...



1 kommentar:

Jessica, grannen sa...

Ooo julsången vill jag höra!