onsdag 27 november 2013

Sture Quick, en modern häxa? ...

Mannen bakom drevet…

Jag. precis som många andra, var ju bara tvungen att se debatten mellan Göran Lambertz och Leif G W Persson i SVT igår. Givetvis handlade det om mannen, myten och den ständigt aktuella Sture Bergwall/Thomas Quick. Jag är generellt positiv till både Göran och Leif, och vad det gäller huruvida Sture Bergwall är skyldig eller ej finns det andra som vet bättre än jag. Spännande här är att för mig möter förnuftet (Leif) logiken (Göran). Båda har rätt på sitt sätt och båda har fel på sitt sätt.

Alla som på något sätt närmat sig den juridiska världen vet att juridik inte handlar om känslor och antagande, utan om ganska fyrkantiga retoriska fastställanden. Just därför tror jag att Göran kan ha rätt när han säger att domarna, rent juridiskt, är korrekta. Detta funkar dock inte när man med förnuft och känsla tittar på dem på samma sätt som Leif gör. Då är allt helt uppåt väggarna, och här kan de fortsätta diskutera i all evighet utan att finna någon endräkt.

Nu kommer det som jag tycker man ska ha mest i beaktande på i det här fallet; och det är media. För minns ni inte hur jäkla skyldig Sture Bergwall var i tidningarna på 90-talet? Han var inte bara massmördare; han var pedofil och kannibal med. Inget tvivel om hur ond och nedrig han var, och det var ingen som tog hans parti och ifrågasatte vad som var den egentliga sanningen. Samma drev, som faktiskt väldigt mycket påminner om 1600-talets häxprocesser, målar nu ut Thomas Quick som ett stackars offer för omständigheterna. Även om han erkänt tidigare.

Därför var det så befriande att hitta och läsa Ellen Agnés uppsats om medias bevakning av detta fallet (se nedan). Hon försöker objektivt bedöma hur processen utanför domstolarna har varit. Den journalistiska rättsprocessen visar ingen nåd och bär inget ansvar. Livsfarligt i en demokrati där den tredje statsmakten har en skyldighet att bevaka den fria människan objektivt. Faktum är att vi är rättslösa inför "drevet". Inte ens juridiken kan skydda oss när häxprocessen väl har startat.

För en sak är tydlig med fallet Sture Bergwall och många andra fall ur historien. Människans behov av uppmärksamhet kan få märkliga konsekvenser. Många har fått sätta livet till för det behovet...


Uppstas om mediabevakningen av Sture Bergvall



2 kommentarer:

Galdarbjelke sa...

Jag kan verkligen förstå ditt resonemang kring att låta Lef G W Persson stå för "förnuftet" och Göran Lamberts stå för den juridiska "logiken" i denna så intrikata och hetska debatt som fördes häromkvällen på TV.

Jag har genom åren dock läst en hel del olika domar, från Tingsrätt till HD domar. Det är förvånansvärt stora skillnader från olika domstolar, såväl som mellan tingsrätter och de olika instanserna (Tingsätt-Hovrätt).

Oftast skiljer det sig åt på så vis att den högre instansen kräver en starkare eller tydligare bevisningsgrad än den lägre.

Dock finns det väldigt många fall där förutsättningar för de inblandade varit väldigt lika till situation och person samt brott.
Här har det dömts väldigt olika.

Jag kan bara konstatera att det finns väldigt mycket "förnuft" i de "logiska" domarna. De största skillnaderna finner man förstås mellan de olika Tingsrättsdomarna, men även mellan en hel del Hovrättsdomar.

Bara en tanke att ha med då vi nästa gång "kritiskt" läser ännu en artikel om nästa svenska massmördare.

ERIC SECHER sa...

Klart man vill välja sida, i en så tillspetsad debatt. I en fotbollsmatch kan man ju inte heja på båda lagen :)

Jag håller på Lamberts. Troligen framförallt för att han inte idiotförklarar sin motståndare, sånt gillar jag. Och för att han låter och verkar väldigt förnuftig. Han hävdar väl egentligen bara att det inte är den rättsskandal som det nu framställs som. Jag köper det, utan att veta ett dyft.