söndag 15 december 2013

Konst på en minut...

Mästaren (Sergel)…

Fick en hint om att jag kanske får ett erbjudande om att illustrera en bok om 1700-talet. Detta är en epok jag gjort lite bilder ifrån och om. Däremot gillar jag 1700-tals konst. Många mästare som vågade ta ut svängarna och gjorde riktigt fin kulturhistoria. Men mest gillar jag alla dessa skisser som gjordes då, och min absoluta favorit är Sergel. Inte hans vanliga tavlor men alla hans otroligt sköna skisser och snabba karikatyrer.

Min tanke var därför att träna mig på att skissa lite som man gjorde på 1700-talet. Jag använde mig av en teknik som jag kallar "en minuts skiss", alltså att varje bild bara får ta en minut att tillverka. Då finns det inget utrymme för detaljer och man kan inte sudda. Man måste bara låta pennan göra jobbet. Blir det fult gör man en till och så vidare.

Några av resultaten:



Onkel Olof…

Det man märker är att man ofta överarbetar sina bilder. Många gånger har skissen mer att berätta än den slutliga tavlan.

Detta kan man se i mycket vi gör. Ibland kan vi ägna detaljerna alldeles för stor tid. Kanske borde vi tänka mer på det sättet som Sergel skissar. Lätt och ledigt, men ändå med otrolig känsla.

Så talar konsten från 1700-talet…


Halva tågresan...






3 kommentarer:

ERIC SECHER sa...


Oj vad jag håller med !

Synd att sätta namn på det, även om det är öppet mål ..

Mitt bästa alster är en kvinna i tusch gjord på 15 sekunder på en pappersbit medan barnen blev klara på dagis, den hänger hos mina föräldrar.

Tycker dina alster har massor av känsla, särskilt hästen !

Onkel Olof sa...

Tack för det! :)

Galdarbjelke sa...

Mycket Snyggt!
Som vanligt kan jag tillägga.
Jag gillar den framstormande soldaten, mycket känsla, styrka och rörelse i den!
-Galdarbjelke