tisdag 10 december 2013

Nobelpriset...

Filosofipristagare? Föga troligt…

Idag är det dags att dela ut Nobelpriset igen. Något man på något vis känns som ett äkta pris väl värd all uppmärksamhet. Får mig att fundera på vilket pris jag skulle vilja vara vinnare av och kom fram till följande fundering:

Fredspriset
Borde vara det coolaste priset att vinna men med tanke på att Hitler själv varit nominerad till detta pris och lite med betänkligheter på de senaste årens pristagare så känns det inte som något riktigt eftersträvansvärt.

Ekonomipriset
Äe nog det pris jag har minst chanser att få. 'Nuff said.

Fysik
Fysikpriset tycker jag nog är det pris som jag ser som det som får mig att tänka på Nobel mest. Hade man fått kombinera den här vetenskapen med någon sorts religiös filosofi så hade jag radan jobbat häcken av mig för att få det. I dagsläget tror jag att jag (faktiskt) är för gammal för att börja fundera i de banorna.

Medicin
Medicinpriset och taoism funkar egentligen ganska dåligt. Saker sker och vilka är vi att försöka påverka naturens lag. Inte för mig.

Kemi
Det var längesedan kemister fick pris för att de lyckats spränga något, vilket egentligen är bra, men då blir jag lite uttråkad. Har fortfarande inte lärt mig citronsyracykeln så, nej, det får bli ett annat pris.

Litteratur
Detta är nog det enda pris jag faktiskt skulle ha chansen att få en dag, om jag bara blev lite mer seriös och mångordig. "Handboken" i all ära men det krävs nog betydligt större språk och mer text för att charma en sådan som Horrace Engdal. Framtiden ser mörk ut med andra ord.

Egentligen skulle jag nog vilja ha priset i filosofi, vilket inte existerar så klart, eller i pedagogik, som inte heller finns. Men samtidigt är jag ganska glad ändå, fast jag aldrig kommer att få Nobelpriset. Eller kanske just därför…




6 kommentarer:

Charli sa...

Jag vill ha "couch potatoe" priset.

ERIC SECHER sa...


Släpp de etablerade grenarna.
Varför inte ärligast ?

Onkel Olof sa...

Men ärlighet har ju tre kategorier:

Snäll ärlighet
Rak ärlighet
Brutal ärlighet

Vilken vill man vara bäst i?

ERIC SECHER sa...


Den första låter lite krystad.
Den sista skadar mer än den gör nytta.
Den andra har du goda chanser i !

Onkel Olof sa...

Rak ärlighet är liksom ärlighetens trygga sjua ;)

http://ericsecher.blogspot.se/2013/12/nyfiken.html

ERIC SECHER sa...

!