torsdag 19 juni 2014

Som vi är...

Lite som Gud…

Någon vis person lär ha sagt: "Vi kan inte förstå Gud som han är, vi kan bara förstå honom genom hans handlingar". Eftersom jag tagit detta citat ur minnet är det säkert felciterat, men det spelar egentligen mindre roll. Det slog mig nämligen idag, när jag körde om en baksätesförare glatt sjungandes "Love and pride", som jag kom på att samma argumentation kan ju faktiskt praktiseras på vem som helst eller vilken företeelse som helst.

Alltså i slutändan är det inte det vi tror vi är eller skapar, utan det vi faktiskt är, gör och skapar. Världen skapas och förändras på den väg vi vandrar genom de intryck och speglingar vi gör av densamma. Lite som svallvågor efter en båt. Vågorna vet vem du är och genom att studera dem kan du också förstå dig själv.

Jag sjunger "Love and pride" när jag kör om andra. Alltså är jag sådan…





Inga kommentarer: