tisdag 28 oktober 2014

Riksbanken och Muhammed...

Vi närmar oss...

I desa moderna tider är det många som har åsikter om religionen Islam och ser den som ett hot mot vår moderna värld. Tyvärr är det svårt att få en bra och objektiv bild, då det som i många andra religioner finns många grenar, kulturer och politiska intressen. Inte blev det lättare när jag läste Koranen heller.

Jag fick för många år sedan rådet av en av mina muslimska vänner att läsa Muhammeds sista predikan. Där försöker han sammanfatta sitt budskap för sina närmaste lärljungar innan han dör och går vidare till det andra livet. Alltså en religion i ett nötskal, likvärdigt med Jesus bergspredikan.

Den är inte så lång och väldigt lätt att ta till sig, och faktiskt modernare än den bild jag hade av Islam innan jag läste den. Han uppmanar bland annat till att vara snäll mot kvinnor och att ingen människa är bättre än någon annan människa annat än i goda handlingar. Svårt att se det budskapet i hur IS beter sig just nu, men det är en annan fråga. Länkar den nedan för er som är intresserade.

Varför skriver jag detta just idag? Jo, idag valde Riksbanken att sänka räntan till 0%, alltså ta bort den helt kan man säga. Allt för att få fart på inflationen, hur korkat det än låter. Men tydligen är det så att om vi inte har inflation så blir priset på våra bostäder högre, alltså inte högre men priset blir inte lägre i förhållande till vad du får ut i lön, typ. Suck vad de gör det krångligt för oss!

Vilket som. I Muhammeds sista predikan uppmanar han sin följare att inte ta ut ränta (ocker). Så idag tänkte jag: "Kanske har de som bestämmer på Riksbanken läst den här predikan".

Chansen är nog liten, men nog visar det på en värld som inte är som den var när jag var liten. Rawet sa att räntan var historisk. Han kanske hade rätt på mer än ett sätt...




Muhammeds sista predikan





2 kommentarer:

Henrik sa...

Me likes. Ingves har nog spårat in på Mohammed

Onkel Olof sa...

Man kan ju undra...