tisdag 23 december 2014

Det där med tomten...

Inte i ladan idag...

Finns tomtar egentligen? Det är inte en så enkel fråga att svara på som det låter. Har träffat många människor som seriöst tror på tomtar. Inte jultomtar utan de gamla hederliga skogs- och gårdstomtarna. Ett något tillbakadraget och mystiskt släkte.

Grannens barn tror att en av dem bor i det lilla rummet som är under vår gamla lada. Kanske har de rätt, men i så fall är det en liten kräsen gynnare. Gröten jag sätter ut varje jul brukar vara orörd, även när den är hemmagjord. Lite gröt bevisar  ju i och för sig ingenting.

När jag gick på gymnasiet var jag ordförande i en förening kallad "Tomtens Bröder". Ett märkligt namn med tanke på att även tjejer var med. En gång var vi på tomteexkursion i skogen. Vi fann inga tomtar, men jag minns att vi upptäckte att Biskopsgölen var full med vattenödlor, vilket på något sätt tog bort intresset från tomtarna.

Vilket som. Det finns tomtar. Men de har inte luvor och skägg, som man kunde tro, i alla fall inte vanligtvis. Nä, tomtar är de där lite coola och lätt excentriska människorna som gör de där lite udda sakerna i världen. De som gör världen mer spännande och rolig, även i vardagen. Ni har sett dem många gånger och jag tror ni vet vilka jag menar.

Så. Tomten kommer på julafton, men tomtarna äger resten av året. En särskild god jul önskar jag dem! Världen vore färglös utan...





2 kommentarer:

ERIC SECHER sa...

Vill gärna vara tomte !

Onkel Olof sa...

Tror nog att du tillhör det släktet Eric ;)