lördag 30 maj 2015

Det där med regnkläder...

En kompromiss...

Jag har inga regnkläder. Jag har inga gummistövlar heller. Det förvånar många, som vet att jag gillar att vara ute i skogen, att så är fallet. Men jag är en människa som är naturligt varm av mig, då blir man lätt som ett våtvarmt omslag så fort man tar på sig kläder som inte andas ordentligt. Så istället för att bli våt utifrån, blir jag blöt inifrån.

Så i min arsenal finns en stor uppsättning vindtäta kläder. De klarar viss böta, torkar fort och kroppen får känna sig sval och konfortabel. På fötterna föredrar jag ett par rejäla kängor. Sköter man om dem så klarar de nästan lika mycket vatten som gummistövlar och fötterna mår bra.

Men så kommer störtskurarna, eller så måste man vara ute länge i regnet. Då vill jag inte rekommendera endast vindtät klädsel. Då behöver man oftast bättre grejer.

Idag har köpt en ny vindtät jacka att ha för lite mer allmänt bruk. Med tanke på hur våren varit backade jag upp den med en rejäl regnponcho. Så nu känner jag mig redo för alla sidor av det bistra skånska vädret. Det känns bra...

Redo för vätan...



Inga kommentarer: