tisdag 14 juli 2015

Medicinmannen...

Tinktur...

Ibland måste man ta fram den där medicinmannen inom sig. Vår natur är full av örter och annat som kan användas till mer än att safta, sylta och steka. Så idag har jag plockat lite örter som jag gjort en tinktur på, alltså att man låter dem ligga i sprit ett tag så att de verksamma ämnena dras ut ur växten ut i alkoholen.

Så idag fick den där nubben som blev över från midsommar bli basen i tinkturen. Den ska jag sedan använda till sår och insektsbett. Jag får väldiga svullnader av vissa myggbett, så jag hoppas på en mirakelkur här.

Bladen ska ligga en månad så det är en konst som kräver tålamod. Tills dess kan man ju roa sig med att plocka årets blåbär. Det var gott om blåbär men tyvärr hade jag ingen spann med mig, och jag har sedan tidigare lite dålig erfarenhet av blåbär i plastpåse.

Så var det med det...









Inga kommentarer: