onsdag 15 juli 2015

Oväntad gåva...

Spännande...

Den där saken på bilden är en spännbräda. Nästan bara de som samlar på- eller har samlat på fjärilar vet vad det är och hur den ska användas. Kort kan man säga att man torkar/konserverar fjärilar på den. Man sätter kroppen i skåran, spänner ut vingarna på sidorna (därav namnet) och fixerar dem med nålar och strimmor av smörgåspapper. Någon vecka senare är fjärilen torkad och kan sättas i samlingen. Något grymt tycker vissa, men det är så det fungerar.

Har själv inte samlat på över 20 år. Min och min fars samling donerade vi till en gymnasieskola i Malmö och sedan fick den hobbyn åka i papperskorgen, och jag har inte direkt saknat den.

I helgen var jag, min fru och några vänner på en loppis. Där fann jag brädan ovan. Blev lite förvånad då jag inte sett en spännbräda sen jag slutade samla, och trodde att det kanske var ett utdött hantverk. När jag visade säljaren att jag visste vad det var så fick jag den. Antagligen för att han blev lika förvånad över att finna en gammal samlare som jag blev.

Så nu står spännbrädan hemma och försöker övertala mig till att ta upp min hobby igen. Tror jag är lite svårövertalad, men säker är man aldrig. Fjärilarna tackar nog särskilt för det...









Inga kommentarer: