lördag 29 augusti 2015

I sökandet av den tid som flytt...

Den gamla känslan...

En sån här riddarborg önskade jag mig när jag var liten. Tyckte den var så där fin  som man bara kan tycka när man är barn. Fick aldrig en, men min snälla farsa hjälpte mig att bygga en i stället. Gjord av papier mache och stenar. Ett riktigt fint bygge med fungerande vindbrygga och allt.

Men det var ju inte egentligen den borgen jag hade önskat mig, så nu när jag såg exemplaret i bilden ovan fick något mig att köpa den, och nu står den hemma i hörn utan att jag egentligen vet vad jag ska ha den till.

Men det får mig att tänka på att vi vuxna ofta springer runt och letar efter de känslor och upplevelser vi hade som barn. Vi vill att julen ska lukta och kännas på samma sätt, och en del av vår själ söker fortfarande efter upplevelsen mad hade i den första kojan man byggde.

Så det ni ser på bilden är inte en riddarborg i plast, det är ett hopp om en stund av barndom igen...





2 kommentarer:

Anonym sa...

Haha.. precis samma orsak varför du köpte nappflaskorna på bilden oxå? hehe..

har du inget foto på din hemmagjorda borg?? Nyfiken. Ville oxå ha en sån borg som liten. Du kanske kan skapa ett spel som innefattar borgen?? Vore ascoolt!

Onkel Olof sa...

Nappflaskorna vann jag på lotteri. Tror grannens barn har kul med dem just nu.

Den hemmagjorda borgen är borta sedan mer än 30 år. Den höll inte för barnlek och väta och jag tror inte dt finns något bra foto på den.

Inte omöjligt att det blir ett spel till borgen eller att borgen får vara med i ett spel... :)