lördag 26 september 2015

Aktiv dödshjälp...

Svårt och sorgligt...

Sitter och lyssnar på en debatt som bland annat handlar om aktiv dödshjälp. Den eviga frågan på fler än ett sätt. Över huvudtaget är döden alltid svår för oss, särskilt som vår tid är så kort.

Som buddhist kan jag se argument för att både vara för och emot. För, därför att liv i sig själv är heligt, och mot, därför att vi är en del av allt och för att livet inte är linjärt utan cykliskt.

Som filosof och liberal tycker jag att man äger inte bara rätt till ett värdigt liv, utan även om en värdig död. Problemet ligger i den etiska aspekten att man aldrig kan vara riktigt säker. Riktigt säker på att man kanske hade ångrat sig.

Läste någon stans att ett bra liv kröns av en god död, men för mig är ordet "värdighet" som får allt att väga över.

Mitt liv och mina erfarenheter har fått mig att vara för aktiv dödshjälp. Detta är inget jag vill övertyga andra om. I den här frågan måste alla hitta sin personliga sanning...











1 kommentar:

ERIC SECHER sa...

Om man kan försäkra sig om det juridiska, att ingen kan anklagas/bli bödel, och att man kan känna sig säker på att det är vederbörande och ingen annans vilja har jag också svårt att vara emot. Har sett alldeles för mycket av liv till varje pris.