fredag 8 januari 2016

Minfält...

Gamla murar står stadigt...

Nu är debatten igång igen. Då tänker jag på det som hänt i Köln och I Kalmar, där män med invandrarbakgrund antastat kvinnor på olika sätt. Helt plötsligt får många vatten på sin kvarn och snabbt är det dags att fördöma båda kulturer och religioner.

Det här gör mig lite bedrövad på många sätt. Dels för att jag aldrig gillar när några få förövare ska få representera en grupp eller kultur, men också hur lama vi är att ta tag i frågan på riktigt. För detta är ett bredare problem än så.

Det som hänt är absolut inte okay och det ska redas ut och bestraffas...   ... och här skulle det vara en punkt, men tyvärr finns inte den där punkten. För problemet är att det är lätt att komma undan med brott av den här typen och liknande. Jag tänker inte bara på fysiska och verbala sexuella trakasserier, utan också på det som ständigt pågår ute på nätet. För fakta är ju att vi inte hör om många utredningar eller domar här. Det mesta går igenom med vår kollektiva acceptans eller tystnad.

Vi är många som gärna hade sett att ett eller annat troll hade fått hänga i svansen från skampålen, men chansen att det ska hända är minimal.

Jag tror att vi som rör oss i den verkliga och virtuella världen måste fråga oss vilken värld vi vill leva i. För detta som sker är inte ett invandrarproblem och det är inte ett feministiskt problem, utan ett mänskligt och medmänskligt problem där alla har ansvar.

Tyvärr tror jag också att de som har bäst förmåga att reda ut de här fallen just nu står i Hyllie och kollar id-handlingar...








2 kommentarer:

ERIC SECHER sa...


Somliga får vatten på sin kvarn. På min kvarn är det snustorrt.

Onkel Olof sa...

Gott så...