torsdag 25 februari 2016

Förundrande historia...

Ge akt på detaljerna...

Som historieintresserad händer det ibland att jag köper "Allt om Historia". Gärna när jag ska ut och åka tåg eller liknande. På vägen till Åkarp igår fördjupade jag i i en artikel som handlade om korstågen mot kartarerna i södra Frankrike. Om detta kan man säga mycket, men det som fascinerade mig var hur stilbildande detta folk var. Till exempel var de vegetarianer 800 år innan vårt samhälle började fundera över detta på allvar, och de var på många sätt ytterst fritänkande för sin tid. Något som gjorde att de flesta brändes levande på bål (ja, man gjorde så med fritänkare på 1200- och 1300-talet).

Men titta på bilden ovan, och ge särskilt akt på deras underkläder. Jag har alltid funderat på vad man hade under kläderna på medeltiden, och nu vet jag: Calvin Klein så klart.

Visst är historia underbart...




Inga kommentarer: