onsdag 24 februari 2016

I kulturbruset...

Många åsikter...

Siter och lyssnar på kulrturpanelen i SVT, och känner att idag har jag rätt ålder för att förstå vad de talar om. Det kan jag inte alltid skryta med.

Först diskuterar man hur kulturen ska förhålla sig till ordet "neger". Ett aktuellt ämne då både en utställning och en pjäs i radioteatern har uppmärksammats kring detta. Här håller jag med panelen som tycker att debatten ska handla om innehållet, alltså hur man diskuterar kring det, som är det viktigaste. Måste vi ändra historien, i rädslan att inte vara politiskt korrekta, så är vi ute på svaga isar. Vår framtid måste förstå historien, och vi har ett ansvar att visa och förklara, inte att förbjuda, ändra eller tysta ner.

Nästa ämne var Olof Palme. Rykande aktuell då det var 30 år sedan han mördades. Mycket kan sägas om den mannen, och mycket är sagt. För mig är han mest en något jobbig namne. Jag var redan i tvåan trött på att bli kallad för "Olof Palme". De som kallade mig för det ville inte på något sätt retas eller vara elaka, men att som barn heta Olof på 70-talet, hade sina baksidor.

Så mina tankar kring Palme kan sammanfattas ungefär så här:
"Kunde du inte hetat Eberhard istället?"

Sedan var panelen slut...







Inga kommentarer: