fredag 26 februari 2016

Vattenriket...

Inte så mycket som man tror...

Jag har tidigare bloggat om att vi måste vara rädda om vattnet i vårt land. Vi tar det mycket för givet och blir därför slarviga med användandet. Jag har också tidigare bloggat om att jag är glad över att kunna ta vatten från egen brunn. Att ha tjänligt vatten på gården är en sorts rikedom i sig.

De senaste dagarna har jag åter fått belägg för tidigare inlägg. Vi har nämligen haft en firma här för att tömma och städa ur brunnen. Har man en grävd brunn måste man ibland göra detta annars blir det slam och bakterier i vattnet. Städningen gjorde att vi inte kunde använda brunnen på ett par dygn. Eftersom vi skulle vara bortresta ett av dessa så tyckte vi att vi förberett oss väl när vi fyllt en dunk modell större med vatten.

Den dunken räckte till 5-6 spolningar i toaletten. Det låter väl ganska mycket, men attan vad det gick åt fort, vilket gav en förståelse för hur mycket vatten vi verkligen använder i vår vardag utan att tänka på det.

Nu är brunnen igång igen och vi har ett vatten som är renare än på mången god dag. Det känns bra. Riktigt bra, och den närmaste tiden, innan man faller in i slentrianen igen, kommer man att känna sig otroligt nöjd och rik.

Men mitt arbete för att vi måste vara rädda om vårt vatten kommer att fortsätta...









2 kommentarer:

ERIC SECHER sa...

Det är i den dör typen av tankar jag går hela tiden ...😉

Onkel Olof sa...

Man måste ha ett fokus och en tro.

Ett fokus och en tro...