söndag 26 juni 2016

Inspiration...

Idolen...

När jag var ung älskade jag naturmåleri på olika djur. Min stora favorit var Harald Wiberg, som kanske är mest känd för sina illustrationer till Rydebergs "Tomten". Jag hade ett par affischer av honom på väggen, och senare i tonåren inspirerade dessa till att jag själv många djurbilder.

Det gick rätt bra, men sedan kom jag på att det var mycket roligare att måla fantasy, och djurmåleriet lades i malpåsen.

Av någon anledning kom jag att tänka på Harald Wiberg häromdagen. Fick då för mig att det vore roligt att ha ett original av honom. Efter lite sökande på nätet finns det nog en chans att det blir ett inköp i framtiden. Trots att Harald varit död i många år nu, så är hans tavlor inte dyrare än att man har råd om man prioriterar lite. Tycker man om en konstnär ger det alltid en speciell känsla att äga ett original.

Hur gick det sen med mina egna djurtavlor? Jag har nästan ingen av dem kvar. Jag gav bort dem till olika personer under devisen: "Gillar du den och hänger upp den, så får du den". Så kanske hänger en eller annan kvar på någons vägg. På vinden finns bara tavlan nedan kvar. En studie av en grå jättekänguru. Jag var 15 år när jag gjorde den, så den måste varit en av de sista.

Fantasybilderna har jag nästan alla kvar förresten. På tal om livsval och så...


Den inspirerade...


Inga kommentarer: