torsdag 4 augusti 2016

Beroende...

Ett av många...

Idag har jag haft en molande huvudvärk som inte riktigt har velat ge med sig. Jag har provat det mesta från vila, vätska och mat till smärtstillande tabletter. Inget har fungerat speciellt bra. Men mitt i allt detta kom jag att tänka på det där med beroende och missbruk, och hur lätt det är att bli fast. Nu tänker ni att jag funderar kring narkotika och rökning, men just idag tänkte jag på mindre beroenden som vi ofta inte talar om, men i vissa fall kan vara väldigt jobbigt.

För lite så här är det. Följande missbruk är vi väl medvetna om och har många handlingsplaner:
  • Rökning
  • Alkohol
  • Narkotika
  • Spel
  • Sex
Sedan finns de några beroenden som vi inte talar lika mycket om men som är nog så allvarliga. Jag tänker t ex på följande:
  • Smärtlindring
  • Antidepressiva
  • Sömnmedel
Sedan har vi den där listan som inte räknas alls, men som nog många känner igen sig i. Saker man inte klarar sig utan. Jag tänker först på dessa exempel:
  • Kaffe/te
  • Nässpray
  • Läppvalla (Lypsyl, försvarets hudsalva mm)
  • Socker (choklad och godis)
  • Lättare smärtlindring som Alvedon, Treo och liknande.
Det är otroligt vad snabbt man blir beroende av något, även om det inte vänder upp och ner på hela ens liv. Själv har jag varit beroende av nässpray, men har nu lyckats bli av med det, och vissa dagar kräver kropp och huvud kaffe. Många känner nog igen sig i den sista gruppen, även om man kanske inte själv tänker på det så ofta.

Så. Mitt i min huvudvärk tror jag att det finns ett mörkertal där ute. Vi är många med beroenden...







Inga kommentarer: