onsdag 7 december 2016

Det är en bedömnings fråga...

Framtiden i fiberkonst...

Om man tittar på skolans IT-utveckling, eller IKT-utveckling som det numera heter, så skulle jag vilja påstå att den tog fart på allvar i och med att prylarna började fungera. Det låter ganska konstigt för många, men har du försökt ha undervisning med paddor eller datorer tillsammans med 20-30 elever när bredbandet inte fungerar? Grymt frustrerande. När man gjort det några gånger så kommer man fram till att papper och penna har sina begränsningar, men är enormt flexibla gentemot en uppkoppling som inte är där.

Idag har jag merparten av min undervisning i det digitala, så även allt mitt bedömningsunderlag. Pajar nätet nu blir det inget betyg. Många skulle nog tycka det var skönt, men det visar också på en viss sårbarhet.

Så vad jag egentligen vill säga med det här är att utveckling må vara till vår fördel, men om den inte fungerar är den mest till vår frustration. Så därför, som med så mycket annat, så går det oftast fortare om vi stannar upp då och då och tänker till. Tänker till och gör saker ordentligt...


















Inga kommentarer: