onsdag 25 januari 2017

Onsdagsgud...

Ja, du...

Det där med religion är lite komplicerat. De flesta som kallar sig religiösa har ofta en ganska personlig och nära tolkning av sin religion, något som sällan är exakt likada som en annan som tillhör samma religion. För många år sedan bloggade jag om "kundvagnsreligioner" som ett begrepp.- Det betyder att man går in i religionsaffären och plockar lite det som passar en själv. Lite änglar, kanske reinkarnation och några hedniska gudar, och på det sättet har man en egen religion och utövning.

Jag kan inte säga att mitt egna religiösa liv nog kan ses som lite blandat, och just idag, onsdag, har jag ett eget sätt att närma mig Gud. Ett sätt som på något sätt måste i en kristens ögon ses som blasfemiskt. (blir du lätt upprörd sluta läs här).

Så här funkar det: Jag har en stående lottorad med väldigt heliga nummer utplockade. Om jag då skulle vinna ser jag det som ett tecken på Guds existens. Alltså inte vinna 20-30kr, lite mer krävs det nog. Jag tänker mig en liten blygsam summa av en sådär 10-30 miljoner. Lite lagom mycket för att slippa arbeta och bara kunna sitta under ett träd och ägna sig åt religionen resten av livet.

Min fru tycker inte att detta räknas som ett riktigt bevis, och visst kan det diskuteras om man kan bevisa ett högre väsen på det här sättet. Men för mig funkar det.

För er som tvivlar, undrar eller söker kan jag säga att Gud har hittills inte visat sig; vare sig i Lotto 1 eller Lotto 2. Joker, som ni vet, är ett bevis på fatalism. Amen...














Inga kommentarer: